Ευρωπαϊκά Μιλώντας

Σύσταση των Υπουργών Παιδείας της Ε.Ε για προώθηση «μικτής μάθησης», λόγω ανεπαρκούς συνδεσιμότητας και ψηφιακής υποδομής

article image

Προκλήσεις στην εκπαίδευση εν μέσω πανδημίας
  • Ενημέρωση από τον Υπουργό Παιδείας για την ένταξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα

Σύσταση για προσεγγίσεις «μικτής μάθησης» εξέδωσε το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στις 29 και 30 Νοεμβρίου 2021 στις Βρυξέλλες, «προκειμένου να επιτευχθεί πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς».

Οι 27 Υπουργοί Παιδείας κατέληξαν στην εκτίμηση ότι «κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η κατ’οίκον εκπαίδευση και η εξ’αποστάσεως μάθηση έγιναν η νέα πραγματικότητα για πολλούς μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς» και ότι «παρότι η κοινότητα των εκπαιδευτικών επέδειξε αξιοσημείωτες δεξιότητες καινοτομίας κατά την υιοθέτηση νέων προσεγγίσεων, εμφανίστηκαν και διάφορες προκλήσεις, όπως η ανεπαρκής συνδεσιμότητα και η ανεπαρκής ψηφιακή υποδομή». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις αποφάσεις που λήφθηκαν, «με βάση τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την κρίση, η σύσταση προτείνει τόσο βραχυπρόθεσμα μέτρα, ως άμεση απάντηση στην κρίση, όσο και μακροπρόθεσμες δράσεις για να προωθηθούν προσεγγίσεις μικτής μάθησης».  Σε αυτό το πλαίσιο, ο Υπουργός Παιδείας κ. Πρόδρομος Προδρόμου, ενημέρωσε τους ομολόγους του και για την ένταξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 

Την ίδια ώρα και υπό το φως της πανδημίας, το Συμβούλιο Υπουργών διέγνωσε ότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους —όπως τα κέντρα νεολαίας, που επιτρέπουν στους νέους να συμμετάσχουν ουσιαστικά στην κοινωνία— υφίστανται πιέσεις.  Όπως επισημάνθηκε σε γραπτή δήλωση του Συμβουλίου, «αυτό οφείλεται εν μέρει στην πανδημία COVID-19 κατά τη διάρκεια της οποίας η μόνη βιώσιμη εναλλακτική λύση που απέμενε ήταν συχνά οι διαδικτυακοί χώροι της κοινωνίας των πολιτών».  Ως εκ τούτου, οι Υπουργοί συζήτησαν μέτρα για την υπεράσπιση και τη στήριξη των χώρων της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους, «εκφράζοντας παράλληλα ανησυχία σχετικά με τον ρόλο των ψηφιακών εργαλείων και φόρουμ τα οποία —μολονότι επιτρέπουν στους νέους να κινητοποιούνται, να ευαισθητοποιούν και να ανταλλάσσουν πληροφορίες— ενέχουν επίσης κινδύνους όπως ο εκφοβισμός, η λογοκρισία στο διαδίκτυο και η ψηφιακή επιτήρηση».

Στη γραπτή δήλωση των «27» επισημαίνεται ακόμη ότι «αποτελεί θλιβερή πραγματικότητα το γεγονός ότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους, εκεί όπου μπορούν να ασκούν ενεργό ρόλο στην κοινωνία, υφίστανται πιέσεις», σημειώνοντας ότι «πρέπει να αντιστρέψουμε αυτή την τάση διότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών είναι εκεί όπου οι νέοι μπορούν να ασκούν τα δικαιώματά τους στην ελευθερία της έκφρασης, του συνεταιρίζεσθαι και του συνέρχεσθαι».

Αναφερόμενος στις εν λόγω προκλήσεις, ο Υπουργός Παιδείας «επεσήμανε ιδιαίτερα την ανάγκη να αντιστρέψουμε τις τάσεις που οδηγούν σε συρρίκνωσή των χώρων κοινωνικής δράσης για τη νεολαία».  «Δυστυχώς», σημείωσε ο κ. Προδρόμου, «πρόκειται για ένα φαινόμενο που αποτελεί απότοκο της πανδημίας αλλά και του ψηφιακού μετασχηματισμού, το οποίο οδηγεί σε διαμόρφωση νέων περιβαλλόντων μάθησης και τρόπων επικοινωνίας».  Ο κ. Προδρόμου αναφέρθηκε και στις ευκαιρίες που έχουν οι νέοι στη Κύπρο, οι οποίες, μεταξύ άλλων, πηγάζουν μέσα από την Εθνική Στρατηγική για τη Νεολαία, τη λειτουργία του θεσμού της ‘Βουλής των Νέων’, αλλά και την ενίσχυση των χώρων έκφρασης και δράσης των νέων μέσα από το Πρόγραμμα ‘Πρωτοβουλίες Νέων’.  Ως εκ τούτου, ο Υπουργός Παιδείας επεσήμανε επιπρόσθετα την ανάγκη για ψηφιακό γραμματισμό, ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες επικοινωνίας των νέων μέσα από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά και να μπορεί να αποφεύγονται οι κίνδυνοι που αυτά κάποτε περικλείουν.

Οι Υπουργοί Παιδείας ενέκριναν επίσης ψηφίσματα σχετικά με ένα νέο ευρωπαϊκό θεματολόγιο για την εκπαίδευση των ενηλίκων 2021-2030 και με τη δομή διακυβέρνησης του στρατηγικού πλαισίου για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.

Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους

«Η πρωτοβουλία για το νέο ευρωπαϊκό Μπάουχαους αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος ώστε να μετασχηματιστεί το περιβάλλον διαβίωσης και να γίνει ο τρόπος ζωής ομορφότερος, βιωσιμότερος και χωρίς αποκλεισμούς, μεταξύ άλλων μέσω της καινοτομίας και της αρχιτεκτονικής υψηλής ποιότητας6, της σχεδίασης, του χωρικού σχεδιασμού και πολλών άλλων καλλιτεχνικών και δημιουργικών χώρων». Αυτό αναφέρουν τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου για θέματα Πολιτισμού, ενώ σε γραπτή ανακοίνωση υπενθυμίζεται η τοποθέτηση της Προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλας φον ντερ Λάιεν, η οποία χαρακτήρισε την πρωτοβουλία  για το Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους ως τη «ψυχή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».

Σε παρέμβασή του, ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου καλωσόρισε την υιοθέτηση Συμπερασμάτων για το Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους, τα οποία, όπως σημείωσε, διασφαλίζουν την κοινή πρόθεση για αειφόρο αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, για βιώσιμη διαχείρισή της και για προώθηση των σχετικών δικαιωμάτων.  Σε αυτό το πλαίσιο, τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης, των τοπικών οργανώσεων και λοιπών πρωτοβουλιών για διάδοση και διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και την αξιοποίηση σχετικών ερευνητικών προγραμμάτων. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στη νέα κατάσταση πραγμάτων που θα ισχύσει στην Κύπρο με τη δημιουργία ενός Υφυπουργείου Πολιτισμού και την ενιαία διαχείριση και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Καταλήγοντας, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ενσωμάτωση σχετικών διαστάσεων στα ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και για χρήση της τεχνολογίας για διαφύλαξη της κοινής ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. 

1 Δεκεμβρίου 2021

 

Ευρωπαϊκά Μιλώντας

article image
Προκλήσεις στην εκπαίδευση εν μέσω πανδημίας
  • Ενημέρωση από τον Υπουργό Παιδείας για την ένταξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα

Σύσταση για προσεγγίσεις «μικτής μάθησης» εξέδωσε το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στις 29 και 30 Νοεμβρίου 2021 στις Βρυξέλλες, «προκειμένου να επιτευχθεί πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς».

Οι 27 Υπουργοί Παιδείας κατέληξαν στην εκτίμηση ότι «κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η κατ’οίκον εκπαίδευση και η εξ’αποστάσεως μάθηση έγιναν η νέα πραγματικότητα για πολλούς μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς» και ότι «παρότι η κοινότητα των εκπαιδευτικών επέδειξε αξιοσημείωτες δεξιότητες καινοτομίας κατά την υιοθέτηση νέων προσεγγίσεων, εμφανίστηκαν και διάφορες προκλήσεις, όπως η ανεπαρκής συνδεσιμότητα και η ανεπαρκής ψηφιακή υποδομή». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις αποφάσεις που λήφθηκαν, «με βάση τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την κρίση, η σύσταση προτείνει τόσο βραχυπρόθεσμα μέτρα, ως άμεση απάντηση στην κρίση, όσο και μακροπρόθεσμες δράσεις για να προωθηθούν προσεγγίσεις μικτής μάθησης».  Σε αυτό το πλαίσιο, ο Υπουργός Παιδείας κ. Πρόδρομος Προδρόμου, ενημέρωσε τους ομολόγους του και για την ένταξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 

Την ίδια ώρα και υπό το φως της πανδημίας, το Συμβούλιο Υπουργών διέγνωσε ότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους —όπως τα κέντρα νεολαίας, που επιτρέπουν στους νέους να συμμετάσχουν ουσιαστικά στην κοινωνία— υφίστανται πιέσεις.  Όπως επισημάνθηκε σε γραπτή δήλωση του Συμβουλίου, «αυτό οφείλεται εν μέρει στην πανδημία COVID-19 κατά τη διάρκεια της οποίας η μόνη βιώσιμη εναλλακτική λύση που απέμενε ήταν συχνά οι διαδικτυακοί χώροι της κοινωνίας των πολιτών».  Ως εκ τούτου, οι Υπουργοί συζήτησαν μέτρα για την υπεράσπιση και τη στήριξη των χώρων της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους, «εκφράζοντας παράλληλα ανησυχία σχετικά με τον ρόλο των ψηφιακών εργαλείων και φόρουμ τα οποία —μολονότι επιτρέπουν στους νέους να κινητοποιούνται, να ευαισθητοποιούν και να ανταλλάσσουν πληροφορίες— ενέχουν επίσης κινδύνους όπως ο εκφοβισμός, η λογοκρισία στο διαδίκτυο και η ψηφιακή επιτήρηση».

Στη γραπτή δήλωση των «27» επισημαίνεται ακόμη ότι «αποτελεί θλιβερή πραγματικότητα το γεγονός ότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών για τους νέους, εκεί όπου μπορούν να ασκούν ενεργό ρόλο στην κοινωνία, υφίστανται πιέσεις», σημειώνοντας ότι «πρέπει να αντιστρέψουμε αυτή την τάση διότι οι χώροι της κοινωνίας των πολιτών είναι εκεί όπου οι νέοι μπορούν να ασκούν τα δικαιώματά τους στην ελευθερία της έκφρασης, του συνεταιρίζεσθαι και του συνέρχεσθαι».

Αναφερόμενος στις εν λόγω προκλήσεις, ο Υπουργός Παιδείας «επεσήμανε ιδιαίτερα την ανάγκη να αντιστρέψουμε τις τάσεις που οδηγούν σε συρρίκνωσή των χώρων κοινωνικής δράσης για τη νεολαία».  «Δυστυχώς», σημείωσε ο κ. Προδρόμου, «πρόκειται για ένα φαινόμενο που αποτελεί απότοκο της πανδημίας αλλά και του ψηφιακού μετασχηματισμού, το οποίο οδηγεί σε διαμόρφωση νέων περιβαλλόντων μάθησης και τρόπων επικοινωνίας».  Ο κ. Προδρόμου αναφέρθηκε και στις ευκαιρίες που έχουν οι νέοι στη Κύπρο, οι οποίες, μεταξύ άλλων, πηγάζουν μέσα από την Εθνική Στρατηγική για τη Νεολαία, τη λειτουργία του θεσμού της ‘Βουλής των Νέων’, αλλά και την ενίσχυση των χώρων έκφρασης και δράσης των νέων μέσα από το Πρόγραμμα ‘Πρωτοβουλίες Νέων’.  Ως εκ τούτου, ο Υπουργός Παιδείας επεσήμανε επιπρόσθετα την ανάγκη για ψηφιακό γραμματισμό, ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες επικοινωνίας των νέων μέσα από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά και να μπορεί να αποφεύγονται οι κίνδυνοι που αυτά κάποτε περικλείουν.

Οι Υπουργοί Παιδείας ενέκριναν επίσης ψηφίσματα σχετικά με ένα νέο ευρωπαϊκό θεματολόγιο για την εκπαίδευση των ενηλίκων 2021-2030 και με τη δομή διακυβέρνησης του στρατηγικού πλαισίου για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.

Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους

«Η πρωτοβουλία για το νέο ευρωπαϊκό Μπάουχαους αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος ώστε να μετασχηματιστεί το περιβάλλον διαβίωσης και να γίνει ο τρόπος ζωής ομορφότερος, βιωσιμότερος και χωρίς αποκλεισμούς, μεταξύ άλλων μέσω της καινοτομίας και της αρχιτεκτονικής υψηλής ποιότητας6, της σχεδίασης, του χωρικού σχεδιασμού και πολλών άλλων καλλιτεχνικών και δημιουργικών χώρων». Αυτό αναφέρουν τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου για θέματα Πολιτισμού, ενώ σε γραπτή ανακοίνωση υπενθυμίζεται η τοποθέτηση της Προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλας φον ντερ Λάιεν, η οποία χαρακτήρισε την πρωτοβουλία  για το Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους ως τη «ψυχή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».

Σε παρέμβασή του, ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου καλωσόρισε την υιοθέτηση Συμπερασμάτων για το Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους, τα οποία, όπως σημείωσε, διασφαλίζουν την κοινή πρόθεση για αειφόρο αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, για βιώσιμη διαχείρισή της και για προώθηση των σχετικών δικαιωμάτων.  Σε αυτό το πλαίσιο, τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης, των τοπικών οργανώσεων και λοιπών πρωτοβουλιών για διάδοση και διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και την αξιοποίηση σχετικών ερευνητικών προγραμμάτων. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στη νέα κατάσταση πραγμάτων που θα ισχύσει στην Κύπρο με τη δημιουργία ενός Υφυπουργείου Πολιτισμού και την ενιαία διαχείριση και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Καταλήγοντας, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ενσωμάτωση σχετικών διαστάσεων στα ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και για χρήση της τεχνολογίας για διαφύλαξη της κοινής ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. 

1 Δεκεμβρίου 2021

 

logo

© 2024 Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών,

Υπουργείο Εσωτερικών, Κυπριακή Δημοκρατία

republic of cyprus logo
Com2go Logo