Ευρωπαϊκά Μιλώντας

Το Συμβούλιο της Ε.Ε αποδίδει το πρόβλημα στη γήρανση εργατικού δυναμικού και στη χαμηλή ελκυστικότητα του επαγγέλματος

article image

Έλλειψη εκπαιδευτικών θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα εκπαίδευσης Ε.Ε
  • Υπουργός Παιδείας: Η Κύπρος εφαρμόζει αξιοκρατικό σύστημα διορισμού με στόχο την απορρόφηση των ικανότερων εκπαιδευτικών

 

Η «έλλειψη εκπαιδευτικών» στην ευρωπαϊκή επικράτεια σε συνδυασμό με την «προσέλκυση, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και τη διατήρηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών», βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων του Συμβουλίου Παιδείας, Νεολαίας, Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ε.Ε.

Όπως αναφέρεται σε γραπτή ανακοίνωση του Συμβουλίου, «τα κράτη-μέλη σε ολόκληρη την Ε.Ε αντιμετωπίζουν ελλείψεις εκπαιδευτικών που συνιστούν σοβαρό κίνδυνο για την ποιότητα και την ισότητα της εκπαίδευσης». Όπως δε διαπιστώνεται, «οι ελλείψεις αυτές οφείλονται, μεταξύ άλλων, στη γήρανση του εργατικού δυναμικού των εκπαιδευτικών —σχεδόν το 40 % του διδακτικού εργατικού δυναμικού είναι άνω των 50 ετών— και στις αντιλήψεις σχετικά με τη χαμηλή ελκυστικότητα του επαγγέλματος». 

Το Συμβούλιο υπογραμμίζει ακόμη ότι «πολλές αντιπροσωπίες τόνισαν ότι —λόγω της συνάφειας του ζητήματος για όλα τα κράτη μέλη— η συζήτηση είναι ιδιαίτερα επίκαιρη» και ότι «οι ειδικευμένοι και καλά καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο επίκεντρο ενός εύρυθμα λειτουργούντος εκπαιδευτικού συστήματος και συνιστούν καταλύτες για την επίτευξη του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης (ΕΧΕ)».

Αναφερόμενη στο εν λόγω ζήτημα, η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου, υπογράμμισε ότι «η Κυπριακή Κυβέρνηση, θέτοντας ποιοτικά κριτήρια, διαμόρφωσε ένα αξιοκρατικό σύστημα διορισμού με στόχο την απορρόφηση των καταλληλότερων, των πιο προσοντούχων και ικανότερων εκπαιδευτικών». Επιπλέον, όπως αναφέρεται σε γραπτή ανακοίνωση, η κ. Μιχαηλίδου «σημείωσε ότι εφαρμόζεται στοχευμένη πολιτική για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών με επίκεντρο τη σχολική μονάδα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης, το οποίο θα συμβάλλει στην ανατροφοδότηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, αλλά και στη δημιουργία νέων οδών επαγγελματικής σταδιοδρομίας και ανέλιξης». Δεδομένης της σοβαρότητας του θέματος, το Συμβούλιο θα επανέλθει στο θέμα αυτό κατά τη σύνοδό του τον Μάιο στο πλαίσιο των προγραμματισμένων συμπερασμάτων του για τον ΕΧΕ.

Τις εργασίες του Συμβουλίου απασχόλησε επίσης το ζήτημα των δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την πράσινη μετάβαση. Επί του προκειμένου, το Συμβούλιο ενέκρινε Συμπεράσματα, υπό το φως των κατευθυντηρίων γραμμών που έδωσαν οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 9ης Φεβρουαρίου 2023, ζητώντας πιο τολμηρές και φιλόδοξες δράσεις, προκειμένου να αναπτυχθούν περαιτέρω οι δεξιότητες που απαιτούνται για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση μέσω της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της αναβάθμισης των υφιστάμενων δεξιοτήτων και της απόκτησης νέων.

Όπως αναφέρεται, «οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε τομείς που θεωρούνται καίριας σημασίας για την πράσινη μετάβαση διπλασιάστηκαν μεταξύ 2015 και 2021 (κάτι που σημειώνεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν με τίτλο «Βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας για την εποχή των μηδενικών καθαρών εκπομπών»). Ταυτόχρονα, οι τεχνικές δεξιότητες της πράσινης μετάβασης παρουσιάζουν αυξανόμενη ζήτηση. Κατά συνέπεια, στα Συμπεράσματά του, το Συμβούλιο Παιδείας καλεί τα κράτη μέλη —μεταξύ άλλων— «να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή παρόχων εκπαίδευσης και κατάρτισης, ερευνητικών οργανισμών, εργοδοτών, κοινωνικών εταίρων και άλλων σχετικών ενδιαφερόμενων μερών στον από κοινού προσδιορισμό των αναγκών επανειδίκευσης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων για την πράσινη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Η Υπουργός Παιδείας της προεδρεύουσας Σουηδίας, Λότα Έντχολμ, δήλωσε ότι «αναμφίβολα, το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και είναι επίσης αυτό που θα μας βοηθήσει να ανοίξουμε την πόρτα σε ένα πιο πράσινο μέλλον. Γι’ αυτό πρέπει να επενδύσουμε τώρα στην επανειδίκευση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των νέων και των ενηλίκων», σημείωσε.

 Αναφορικά με το θέμα των δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την πράσινη μετάβαση, η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι «τα Συμπεράσματα αποτυπώνουν τον ρόλο της αρχικής και συνεχούς επαγγελματικής κατάρτισης, της ανώτερης εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων που απαιτεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, με απώτερο σκοπό την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας και την ανταπόκριση στις προκλήσεις του μετασχηματισμού των επαγγελμάτων».

 

 

18 Μαρτίου 2023

Ευρωπαϊκά Μιλώντας

article image
Έλλειψη εκπαιδευτικών θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα εκπαίδευσης Ε.Ε
  • Υπουργός Παιδείας: Η Κύπρος εφαρμόζει αξιοκρατικό σύστημα διορισμού με στόχο την απορρόφηση των ικανότερων εκπαιδευτικών

 

Η «έλλειψη εκπαιδευτικών» στην ευρωπαϊκή επικράτεια σε συνδυασμό με την «προσέλκυση, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και τη διατήρηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών», βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων του Συμβουλίου Παιδείας, Νεολαίας, Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ε.Ε.

Όπως αναφέρεται σε γραπτή ανακοίνωση του Συμβουλίου, «τα κράτη-μέλη σε ολόκληρη την Ε.Ε αντιμετωπίζουν ελλείψεις εκπαιδευτικών που συνιστούν σοβαρό κίνδυνο για την ποιότητα και την ισότητα της εκπαίδευσης». Όπως δε διαπιστώνεται, «οι ελλείψεις αυτές οφείλονται, μεταξύ άλλων, στη γήρανση του εργατικού δυναμικού των εκπαιδευτικών —σχεδόν το 40 % του διδακτικού εργατικού δυναμικού είναι άνω των 50 ετών— και στις αντιλήψεις σχετικά με τη χαμηλή ελκυστικότητα του επαγγέλματος». 

Το Συμβούλιο υπογραμμίζει ακόμη ότι «πολλές αντιπροσωπίες τόνισαν ότι —λόγω της συνάφειας του ζητήματος για όλα τα κράτη μέλη— η συζήτηση είναι ιδιαίτερα επίκαιρη» και ότι «οι ειδικευμένοι και καλά καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο επίκεντρο ενός εύρυθμα λειτουργούντος εκπαιδευτικού συστήματος και συνιστούν καταλύτες για την επίτευξη του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης (ΕΧΕ)».

Αναφερόμενη στο εν λόγω ζήτημα, η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου, υπογράμμισε ότι «η Κυπριακή Κυβέρνηση, θέτοντας ποιοτικά κριτήρια, διαμόρφωσε ένα αξιοκρατικό σύστημα διορισμού με στόχο την απορρόφηση των καταλληλότερων, των πιο προσοντούχων και ικανότερων εκπαιδευτικών». Επιπλέον, όπως αναφέρεται σε γραπτή ανακοίνωση, η κ. Μιχαηλίδου «σημείωσε ότι εφαρμόζεται στοχευμένη πολιτική για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών με επίκεντρο τη σχολική μονάδα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης, το οποίο θα συμβάλλει στην ανατροφοδότηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, αλλά και στη δημιουργία νέων οδών επαγγελματικής σταδιοδρομίας και ανέλιξης». Δεδομένης της σοβαρότητας του θέματος, το Συμβούλιο θα επανέλθει στο θέμα αυτό κατά τη σύνοδό του τον Μάιο στο πλαίσιο των προγραμματισμένων συμπερασμάτων του για τον ΕΧΕ.

Τις εργασίες του Συμβουλίου απασχόλησε επίσης το ζήτημα των δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την πράσινη μετάβαση. Επί του προκειμένου, το Συμβούλιο ενέκρινε Συμπεράσματα, υπό το φως των κατευθυντηρίων γραμμών που έδωσαν οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 9ης Φεβρουαρίου 2023, ζητώντας πιο τολμηρές και φιλόδοξες δράσεις, προκειμένου να αναπτυχθούν περαιτέρω οι δεξιότητες που απαιτούνται για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση μέσω της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της αναβάθμισης των υφιστάμενων δεξιοτήτων και της απόκτησης νέων.

Όπως αναφέρεται, «οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε τομείς που θεωρούνται καίριας σημασίας για την πράσινη μετάβαση διπλασιάστηκαν μεταξύ 2015 και 2021 (κάτι που σημειώνεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν με τίτλο «Βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας για την εποχή των μηδενικών καθαρών εκπομπών»). Ταυτόχρονα, οι τεχνικές δεξιότητες της πράσινης μετάβασης παρουσιάζουν αυξανόμενη ζήτηση. Κατά συνέπεια, στα Συμπεράσματά του, το Συμβούλιο Παιδείας καλεί τα κράτη μέλη —μεταξύ άλλων— «να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή παρόχων εκπαίδευσης και κατάρτισης, ερευνητικών οργανισμών, εργοδοτών, κοινωνικών εταίρων και άλλων σχετικών ενδιαφερόμενων μερών στον από κοινού προσδιορισμό των αναγκών επανειδίκευσης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων για την πράσινη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Η Υπουργός Παιδείας της προεδρεύουσας Σουηδίας, Λότα Έντχολμ, δήλωσε ότι «αναμφίβολα, το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και είναι επίσης αυτό που θα μας βοηθήσει να ανοίξουμε την πόρτα σε ένα πιο πράσινο μέλλον. Γι’ αυτό πρέπει να επενδύσουμε τώρα στην επανειδίκευση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των νέων και των ενηλίκων», σημείωσε.

 Αναφορικά με το θέμα των δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την πράσινη μετάβαση, η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι «τα Συμπεράσματα αποτυπώνουν τον ρόλο της αρχικής και συνεχούς επαγγελματικής κατάρτισης, της ανώτερης εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων που απαιτεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, με απώτερο σκοπό την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας και την ανταπόκριση στις προκλήσεις του μετασχηματισμού των επαγγελμάτων».

 

 

18 Μαρτίου 2023

logo

© 2024 Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών,

Υπουργείο Εσωτερικών, Κυπριακή Δημοκρατία

republic of cyprus logo
Com2go Logo