Η εφαρμογή της πολιτικής για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, η πρόταση επιβολής οδικών τελών (Eurovignette) και η επίδραση που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού στα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με τις αεροπορικές εταιρείες αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης στην άτυπη βιντεοδιάσκεψη των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις 8 Δεκεμβρίου, στην οποία συμμετείχε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος. Επιπρόσθετα, έγινε αναφορά στις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας στην αλλαγή πληρωμάτων και επαναπατρισμού των ναυτικών.
Στο πλαίσιο της συζήτησης για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου που αφορά στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος, δήλωσε στους ομολόγους του ότι «η Κύπρος υποστηρίζει πλήρως τις αρχές και τους γενικούς στόχους που έχουν τεθεί και χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να βελτιώσει το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο».
Ο κ. Υπουργός είπε ότι οι προσπάθειες για περαιτέρω ψηφιοποίηση μπορούν να αυξήσουν την ευρωστία του συστήματος και να παρέχουν λύσεις έκτακτης ανάγκης σε περιόδους κρίσης. Ωστόσο, επεσήμανε ότι οι προτεινόμενες τροπολογίες, όπως η δημιουργία μιας νέας «Εθνικής Οικονομικής Ρυθμιστικής Αρχής», θα επιφέρουν επιπρόσθετο κόστος και θα καταστήσουν ακόμη πιο πολύπλοκο το σύστημα. «Θα θέλαμε επίσης να υπογραμμίσουμε τις ισχυρές αλληλεξαρτήσεις που υπάρχουν μεταξύ διάφορων πτυχών της οικονομίας και της ασφάλειας στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Είμαστε της άποψης ότι ο διαχωρισμός που προτείνει η Επιτροπή θα μπορούσε ενδεχομένως να επιδράσει αρνητικά στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Η εντολή που δώσαμε πριν ένα χρόνο ήταν να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και όχι να γίνουν πιο περίπλοκες» τόνισε ο κ. Υπουργός.
Ο κ. Καρούσος επεσήμανε ότι, όπως σημειώνεται στο έγγραφο της Προεδρίας, διάφορα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, θεωρούν ότι οι προτάσεις ενδέχεται να μην σέβονται πλήρως και να εγγυώνται επαρκώς την κυριαρχία και την ευθύνη των κρατών μελών που πρέπει να εξασκούν τόσο στον εθνικό τους εναέριο χώρο όσο και στον εναέριο χώρο που έχουν υπό την ευθύνη τους. «Πιστεύουμε ότι η διακριτική ευχέρεια για τον ορισμό των παρόχων υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας δεν πρέπει, άμεσα ή έμμεσα, να περιορίζεται έτσι ώστε να διασφαλίζει τις στρατιωτικές προτεραιότητες, την ασφάλεια και την άμυνα του κράτους» δήλωσε εμφαντικά ο κ. Καρούσος.
Ο κ. Υπουργός δήλωσε ότι η Κύπρος, ενώ υποστηρίζει τις προσπάθειες για περισσότερη ψηφιοποίηση στο Δίκτυο Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας, κρίνει ότι εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές αναπάντητες ερωτήσεις σχετικά με: (α) το εύρος των υπηρεσιών αυτών, (β) τον αντίκτυπο που πιθανόν να έχουν στις άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες και (γ) την προστασία ευαίσθητων δεδομένων. Για αυτό τον λόγο θα πρέπει να διεξαχθούν περαιτέρω μελέτες πριν διατυπωθεί μια τελική απόφαση.
Καταλήγοντας, ο κ. Υπουργός τόνισε ότι ως Κυπριακή Δημοκρατία «έχουμε πολλές επιφυλάξεις σχετικά με τις προτεινόμενες αλλαγές στο σχήμα απόδοσης και χρέωσης. Τα κράτη μέλη πρέπει να διατηρήσουν το ρόλο τους στην τελική έγκριση των σχεδίων απόδοσης καθώς επίσης για τον καθορισμό ενός «κοινού ποσοστού μονάδας» καθότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ανταγωνισμό με τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας τρίτων χωρών». Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, ο κ. Καρούσος κάλεσε την Πορτογαλική Προεδρία να εξετάσει τη δυνατότητα διεξαγωγής διάσκεψης υψηλού επιπέδου στις αρχές του 2021 προκειμένου να αποσαφηνιστούν τα ζητήματα που εγείρονται και να βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις για όλα τα κράτη μέλη.
Στην παρέμβαση του σχετικά με την πρόταση επιβολής οδικών τελών (Eurovignette) ο κ. Υπουργός χαιρέτισε όλες τις πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην ασφαλέστερη οδική κυκλοφορία, στη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της συμφόρησης. «Πέραν από τον τομέα των μεταφορών, τα οφέλη αυτών των μέτρων επεκτείνονται και στους τομείς της ανάπτυξης και των επενδύσεων, ωθώντας μακροπρόθεσμα την Ευρώπη και την οικονομία της προς μια πιο βιώσιμη κατεύθυνση» ανέφερε ο κ. Υπουργός.
Ο κ. Καρούσος εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με την τροποποίηση που πρότεινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η οποία θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως υποχρέωση των κρατών μελών να εφαρμόσουν ένα σύστημα διοδίων προκειμένου να συμβάλουν στους στόχους της Ένωσης για το κλίμα και την ενέργεια. «Η Κύπρος δεν χρησιμοποιεί καθόλου το σύστημα διοδίων. Στην περίπτωση της Κύπρου, η υποχρεωτική εισαγωγή ενός συστήματος διοδίων δεν είναι αποτελεσματικός τρόπος για την επίτευξη των καθορισμένων στόχων και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην κοινωνική δικαιοσύνη και την ανταγωνιστικότητα. Ως μέρος της στρατηγικής μας για το κλίμα και την ενέργεια, εισάγουμε άλλες δράσεις, που αφορούν, μεταξύ άλλων, την παροχή κινήτρων για ανανέωση στόλων και ιδιωτικών οχημάτων με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω αναμένουμε ότι η εφαρμογή της συγκεκριμένης στρατηγικής θα παραμείνει στη δικαιοδοσία των κρατών μελών» κατέληξε ο κ. Υπουργός.
Στην παρέμβαση του για την επίδραση που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού στα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με τις αεροπορικές εταιρείες, ο κ. Καρούσος τόνισε ότι πρέπει να αξιολογηθεί ο αντίκτυπος που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού σε σχέση με την προστασία των επιβατών. Επιπρόσθετα ο κ. Υπουργός δήλωσε ότι πρέπει να διασφαλιστεί ταυτόχρονα ότι η προσέγγισή που ακολουθείται δεν προκαλεί περαιτέρω ζημιά στον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών. «Χωρίς αμφιβολία, η επανεκκίνηση διακίνησης επιβατών με τις αεροπορικές εταιρείες και η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών συνδέονται στενά» επεσήμανε ο κ. Καρούσος.
«Απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση για την αντιμετώπιση του ζητήματος των χρεωκοπιών των αεροπορικών εταιρειών καθότι οι επιβάτες δεν προστατεύονται από αυτές. Είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε για τα δικαιώματα των επιβατών αεροσκαφών και χαιρετίζουμε τις πρωτοβουλίες της Επιτροπής για την αντιμετώπιση των κενών που υπάρχουν στη συγκεκριμένη νομοθεσία» κατέληξε ο κ. Υπουργός.
Τέλος, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων μιλώντας, εκ μέρους του Υφυπουργού Ναυτιλίας κ. Βασίλη Δημητριάδη, αναφέρθηκε στην ανθρωπιστική κρίση που ξέσπασε με την πανδημία λόγω της δυσκολίας αλλαγής πληρωμάτων και επαναπατρισμού των ναυτικών και τόνισε την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών σε διεθνές επίπεδο έτσι ώστε οι ναυτικοί να χαρακτηριστούν ως εργαζόμενοι πρώτης γραμμής. Ο κ. Υπουργός υπογράμμισε επίσης τη σημασία εμβολιασμού των ναυτικών που πρόκειται να επιβιβαστούν επί του πλοίου για να διευκολύνουν την αλλαγή πληρωμάτων κατά τρόπο πρακτικά δυνατό. Προς αυτήν την κατεύθυνση προτάθηκε η ανάληψη πρωτοβουλιών σε διεθνές επίπεδο για να εξασφαλιστεί ο εμβολιασμός από τη χώρα προέλευσης των ναυτικών.