Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος συμμετείχε στις εργασίες του Συμβουλίου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες, και κατά τις οποίες οι Υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ υιοθέτησαν γενική προσέγγιση για την αναθεώρηση του Κανονισμού για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ).
Μετά από μεθοδική εργασία σε τεχνοκρατικό επίπεδο και τις συντονισμένες προσπάθειες του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σε συνεργασία με τον Τσέχο Υπουργό Μεταφορών και Προεδρεύοντα του Συμβουλίου της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς και τους Υπουργούς Μεταφορών της Ελλάδας και Μάλτας, η Κύπρος έχει πετύχει τη συμμετοχή της σε δύο διαδρόμους του TEN-T.
Η αρχική πρόταση του εν λόγω Κανονισμού προέβλεπε τη συμμετοχή της Κύπρου σε ένα Ευρωπαϊκό Διάδρομο, με το όνομα «Δυτικών Βαλκανίων-Αν. Μεσογείου», στον οποίο πέραν της Κύπρου, συμμετέχουν οι Ελλάδα, Κροατία, Σλοβενία, Αυστρία, Ιταλία, Βουλγαρία καθώς και οι εταίροι των Δυτικών Βαλκανίων. Ο εν λόγω διάδρομος έχει μήκος 5850χμ οδικού δικτύου, και περιλαμβάνει 15 αεροδρόμια και 16 λιμάνια.
Η Κύπρος διεκδίκησε, και πέτυχε την αποδοχή του αιτήματός της για συμμετοχή και σε δεύτερο Ευρωπαϊκό Διάδρομο, αυτόν της «Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας-Αιγαίου», ο οποίος περιλαμβάνει την Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία, Φινλανδία, Ουκρανία και τη Μολδαβία. Με τη συμμετοχή της σε αυτόν τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο, η Κύπρος διασφαλίζει την πρόσβαση και διασύνδεσή της με επιπρόσθετα 11850χμ οδικού δικτύου, 14 αεροδρόμια και 17 λιμάνια.
Η συμπερίληψη σε δύο διευρωπαϊκά δίκτυα προσφέρει, επίσης, στην Κύπρο καλύτερες πιθανότητες για άντληση Ευρωπαϊκών κονδυλίων για κατασκευή, συντήρηση, εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των υποδομών της.
Ταυτόχρονα έχει βελτιωθεί το δίκτυο και στο εσωτερικό της Κύπρου με τη συμπερίληψη ενός νέου αυτοκινητόδρομου, του Παλαιχωρίου - Αγρού, και πλέον δημιουργούνται οι προοπτικές σχεδιασμού και ωρίμανσης του συγκεκριμένου οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων και ευκαιριών συγχρηματοδότησής του.
Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συμβουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις προτεραιότητες της για θέματα οδικής ασφάλειας για το 2023, με αναφορά στο γεγονός ότι το 2021 σε σχέση με το 2020 υπήρξε αύξηση των θανατηφόρων από οδικές συγκρούσεις κατά 6%.
Σε παρέμβασή του, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στα θετικά αποτελέσματα των δράσεων που υλοποιήθηκαν στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια, οι οποίες οδήγησαν σε μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 13.5% το 2021 σε σχέση με το 2019, ενώ σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο Νοέμβριο 2021 – Νοέμβριο 2022, καταγράφεται μια μείωση κατά 16.5%. Στη συνέχεια, ο Υπουργός Μεταφορών σημείωσε ότι, σύμφωνα με το ETSC (European Transport Safety Council) ο τομέας των διανομέων φαγητού αυξάνεται, με τους οδηγούς να έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμπλακούν σε οδικές συγκρούσεις. Για αυτό το λόγο, πρόσθεσε, θα πρέπει να τεθεί στις προτεραιότητες της Επιτροπής για το 2023 και ο τομέας αυτός, τόσο για θέματα οδικής ασφάλειας όσο και για τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών αυτών. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο στην Κύπρο ενέκρινε νόμο, ο οποίος έχει προωθηθεί προς τη Βουλή, σε σχέση με την υποχρέωση των οδηγών που χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτες για επαγγελματικούς σκοπούς, όπως οι διανομείς φαγητού, εκτός από κράνος να φέρουν και αερόσακο μοτοσικλετιστή.
Τέλος, μιλώντας κατά τη διάρκεια συζήτησης που διεξήχθη με αφορμή την ενημέρωση του Συμβουλίου από τον Γάλλο Υπουργό Μεταφορών για την Ενίσχυση της Βιωσιμότητας και του Δίκαιου Χαρακτήρα στον τομέα των αερομεταφορών, ο κ. Καρούσος τόνισε ότι η διατήρηση ικανοποιητικών επιπέδων αεροπορικής συνδεσιμότητας για τα νησιωτικά κράτη μέλη και τα κράτη μέλη που βρίσκονται στην περιφέρεια της ΕΕ ήταν, και παραμένει, προτεραιότητα της Κύπρου. Επισημαίνοντας ότι η Κύπρος στηρίζει τη βιωσιμότητα και την απαλλαγή του τομέα των αερομεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, όπως ήδη διαφαίνεται μέσα από τη στήριξη της χώρας μας προς τις σχετικές προτάσεις του νομοθετικού πακέτου "Fit-for-55", τόνισε ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι οι αερομεταφορές είναι, και θα παραμείνουν, απαραίτητες ιδίως για τη σύνδεση νησιωτικών και περιφερειακών κρατών μελών, όπως η Κύπρος. Αφού σημείωσε ότι στην περίπτωση της Κύπρου εκτός από τις αερομεταφορές δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση για σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο, ανέδειξε την ανάγκη όπως η ΕΕ προσεγγίζει τα θέματα που άπτονται των αερομεταφορών, με γνώμονα τη διατήρηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διαφύλαξη της οικονομικής συνοχής όλων ανεξαιρέτως των κρατών μελών της Ένωσης.
Στο περιθώριο των εργασιών του Συμβουλίου, ο Υπουργός Μεταφορών είχε διμερείς επαφές με ομολόγους του για συζήτηση θεμάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Για το βίντεο με τη δήλωση του Υπουργού, πατήστε εδώ.